020 - 6 800 878

VCK keurmerken

• Banner blog

Reisverslag: dwars door Australië van Perth naar Sydney met de luxe Indian Pacific trein

We begeleidden in november 2019 een groepsreis van VCK Cruises naar Australië en Nieuw-Zeeland. Voordat onze klanten in Sydney inscheepten aan boord van een cruiseschip van Princess Cruises voor een prachtige cruise naar Nieuw-Zeeland maakten ze een onvergetelijke 4-daagse treinreis dwars door Australië met de beroemde Indian Pacific. Dit is ons verslag.

verslag met foto's van reis door australië met de indian pacific trein van perth naar sydney

Dag 1

De zon schijnt volop als we om 08.30 uur op het perron in Perth staan voor de start van onze iconische treinreis met de Indian Pacific, dwars door Australië van Perth naar Sydney. We begeven we ons naar de verzamelplaats op het perron waar een muzikant Australische liedjes speelt en waar de koffie en thee voor ons klaar staat. Niet veel later stappen we aan boord van de trein, waar ik mij installeer in de Gold Single cabin. Op het eerste oog klein, maar door het slimme ontwerp heb ik meer dan voldoende ruimte. Zowel overdag als ‘s avonds als er een zeer comfortabel bed tevoorschijn getoverd wordt.

Even later komt Christine, onze host, zich voorstellen. Ze legt uit waar we alles kunnen vinden en hoe laat en waar we lunchen en dineren. Om 10.00 uur vertrekken we en rijdt de trein naar de immense vlakte van de outback. Ik loop langs de cabins om te zien of iedereen zich comfortabel voelt en of er nog vragen zijn. Eerst loop ik langs de Gold Twin cabins (met douche en toilet en ruime zitbanken die ’s avonds veranderen in een stapelbed) en vervolgens door naar het Platinum-gedeelte. Gasten die reizen in de Platinum klasse hebben een eigen treinstel met een restaurant en lounge. De Platinum cabins zijn ruimer en hebben aan beide kanten een raam. Een van onze klanten (in Gold Twin) reist samen met 2 personen uit Platinum. Het is geen probleem deze drie vrienden met elkaar te laten dineren; fijn dat ze flexibel zijn aan boord.

Om 13.00 uur verzamelen we ons in de Outback Explorer Lounge, een gezellige lounge met diverse banken en zitjes en een barretje om koffie/thee te bestellen. Aan boord van de Indian Pacific trein zijn de meeste drankjes inbegrepen; niet alleen water en frisdranken maar ook alcoholische dranken. De wijnen zijn –hoe kan het ook anders- Australisch en van uitstekende kwaliteit.

We worden opgehaald door Angela (verantwoordelijk voor alle passagiers in ons treinstel). Zij begeleidt ons naar de restauratiewagon voor de lunch. We rijden intussen langs graanvelden en kleine dorpjes. Buiten is het 38 graden; binnen is het met 21 graden lekker koel. Om 16.30 uur tref ik de meeste gasten in de lounge voor een kennisquiz. De muzikant die vanochtend nog gitaar stond te spelen op het perron blijkt tevens een gezellige quizmaster. Na de quiz blijven de meeste passagiers zitten voor een praatje met de medereizigers, terwijl we ondertussen emoes spotten en kijken naar een prachtige zonsondergang.

Na het diner komen we aan in Kalgoorlie waar we een korte tour maken naar de Superpit, de grootste open goudmijn van Australië. Hier krijgen we goede uitleg van een lokale gids. In het mijnmuseum wordt een klein toneelstuk wordt opgevoerd over het ontstaan van het stadje Kalgoorlie. Het wordt een latertje vandaag, om 00.30 uur zijn we weer terug bij de trein.

Dag 2

Om 06.00 uur sta ik op om daarna gelijk van boord te gaan in Rawlina, een heel klein outback dorpje met vier huisjes. Direct naast de trein wordt er koffie en thee geschonken en genieten we van lekkere eierbroodjes en bolletjes met vegemite onder het genot van live gitaarmuziek. Ik loop een rondje door het nagenoeg verlaten dorpje, neem de verlaten sfeer van de outback in me op en ga op de foto met een schattige babykameel.

Terug in de trein reizen we verder de woestijn in, op naar het volgende outback dorpje. Het uitzicht is vandaag wat monotoon; we rijden door woestijngebied met lage begroeiing en rode aarde. Af en toe worden er kangoeroes gespot. Om 11.00 uur is het tijd voor een heerlijke brunch in het restaurantrijtuig. Daarna gaat de tijd snel want de klok gaat 1½ uur vooruit; tijdens de rit met de Indian Pacific passeren we twee tijdzones. Om 15.30 uur stappen we uit in Cook. Hier wonen slechts 2 stellen; verder is het compleet verlaten. Ik maak snel wat mooie foto’s van de huisjes en de trein. Het is 44 graden buiten dus ik zoek snel weer de verkoeling van de trein.

’s Avonds genieten we weer van een fantastisch diner in Queen Adelaide restauratie met Aziatische dumplings en een lamsrack. Het niveau van de maaltijden verrast iedereen; alles smaakt enorm goed en is prachtig opgemaakt. Na het diner komt de gitarist ons in de lounge vergezellen en wordt er volop meegezongen met vele bekendje liedjes.

Dag 3

Vroeg in de ochtend rijden we Adelaide binnen en gaan we op wandeltour door het hart van de stad. Een Duitse dame, die al jaren woonachtig is in Adelaide, vertelt ons mooie verhalen over de geschiedenis van deze leuke stad. Na de wandeling staat er een ontbijt voor ons klaar in een café aan het park. Hierna vervolgen we onze iconische treinreis. Inmiddels heeft er op de trein een crew wisseling plaats gevonden en gaan we met nieuwe bemanning verder richting Sydney. Ongelooflijk hoe hard iedereen werkt. Het ene moment bouwen ze cabins om van nacht- naar dagstand, het andere moment bedienen ze in de restauratie of schenken ze koffie in de lounge.

Na een lunch, gevolgd door een kaartspel in de lounge, komen we aan het einde van de middag aan in Broken Hill. Deze stad is vooral bekend door de Australische televisieserie The Flying Doctors. We bezoeken The Big Picture, de Australische variant van Panorama Mesdag. Dit enorme panoramaschilderij is zo levensecht dat het lijkt alsof we zelf rondlopen in de outback. Terug aan boord van de trein dineer ik voor een keer in het restaurant van de Platinum klasse met onze gasten daar. Na vertrek uit Broken Hill zien we het landschap veranderen met meer dorpjes, meer groen en meer heuvels.

Dag 4

Na het ontbijt doemt het majestueuze landschap van de Blue Mountains op. Met een grote kabelbaan steken we over van de ene berg naar de andere met een ongelofelijk panorama om ons heen, gevolgd door een rit bergafwaarts met een bergtreintje. In het bos maken we een wandeling over de boardwalk om uiteindelijk met een andere kabelbaan weer naar boven te gaan. Echt een avontuur en een hele leuke attractie. Het is nog maar een klein stukje met de trein naar Sydney Central Station. Daar staat onze buschauffeur al te wachten om ons naar het hotel te brengen. We kunnen met heel veel plezier terugkijken op een onvergetelijke treinreis dwars door Australië.

Bij VCK Cruises bent u aan het juiste adres voor alle cruises van de meest toonaangevende cruisemaatschappijen, altijd tegen de scherpste prijs en met zeer concurrerende vliegtarieven. Bel ons op 020-6800878 voor persoonlijk advies of mail ons.

Alle foto's © 2020 VCK Cruises

Belangrijk: informatie in dit artikel was correct ten tijde van publicatie (maart 2020) maar kan sindsdien gewijzigd zijn.

KIES ZELF UW CRUISEVAKANTIE

Waar wilt u heen?

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van onze mooiste aanbiedingen en schrijf u nu in op onze nieuwsbrief:

Ik ben op de hoogte van de voorwaarden van verwerking van mijn persoonsgegevens en geef VCK Cruises toestemming om mijn gegevens te verwerken (meer info).
Ik ontvang graag ook andere aanbiedingen per post

Bestel onze nieuwe aanbiedingenfolder

Onze nieuwe aanbiedingenfolder staat weer vol met unieke, schitterende cruise aanbiedingen, samengesteld door de cruise experts van VCK Cruises. Vraag de folder nu gratis aan!