020 - 6 800 878

VCK keurmerken

• Banner blog

Reisverslag: The Pride of Africa. Per luxe Rovos Rail trein door Zuid-Afrika

Steeds vaker combineren wij voor onze klanten de mooiste treinreizen met bijzondere cruises. Dat dit een ideale combinatie is ervaar ik nu zelf tijdens een driedaagse rit met de beroemde Rovos Rail luxe trein van Kaapstad naar Pretoria.

Rovos Rail luxe treinreis door Zuid-Afrika

Zodra wij aankomen op het station van Kaapstad voelt het al bijna alsof we inschepen op een cruiseschip. De koffers worden meteen voorzien van een label en we worden ontvangen door de treinmanager met een glaasje champagne. Onze koffers zien we pas terug in onze suite van de trein. In de wachtruimte tegenover het station worden alle passagiers welkom geheten door Rohan Vos. Hij richtte Rovos Rail in 1989 op nadat hij een stoomlocomotief op een veiling kocht voor zijn dochter. Helaas kreeg hij van de autoriteiten alleen toestemming om met de trein te rijden als hij ook tickets verkocht. Hierdoor is zijn hobby uitgegroeid tot een geweldig mooi bedrijf met maar liefst 300 medewerkers en 7 prachtige treinen. De meeste rijtuigen stammen uit de jaren twintig en dertig en worden door Rovos Rail liefdevol gerestaureerd. De tijd van stoomlocomotieven is helaas voorbij; de voorzieningen voor het innemen van water en kolen zijn nagenoeg overal verdwenen en de enige monteur uit het stoomtijdperk is inmiddels 74 jaar en heeft geen opvolgers.

Bijzonder vind ik dat de heer Rohan Vos iedereen te woord staat voordat we naar de trein vertrekken. Tijdens het welkomstwoord geeft hij meteen aan dat er geen WiFi aanwezig is in de trein en dat het niet op prijs gesteld dat passagiers hun laptop en telefoon meenemen naar de openbare ruimtes. Iedereen die wil bellen of wil werken op de laptop kan dit doen in zijn suite, zodat een ander hier geen last van heeft. Ook wordt er aangegeven dat men er alles aan zal doen om de trein op tijd te laten rijden, maar dat dat in Afrika een uitdaging is. Dit zal later ook blijken.

In groepjes van 6 tot 8 personen vertrekken we richting de trein. Rovos Rail heeft in Kaapstad geen eigen station, dus we worden door een medewerker naar onze suite gebracht. Aan boord van de trein zijn er 3 type suites. De Royal Suite, Deluxe Suite en Pullman Suite. Wij verblijven in een Deluxe Suite, die net iets ruimer is dan de Pullman suite. Waar in de Pullman Suite de bedden elke dag opnieuw omgetoverd moeten worden tot bank, is het bed in onze Deluxe Suite altijd opgemaakt en hebben we een aparte zitgelegenheid. Ideaal om overdag even op bed te gaan liggen en te genieten van het uitzicht en om stiekem een middagdutje te doen.

Rovos Rail luxe treinreis door Zuid-Afrika

De trein vertrekt om 11.00 uur vanuit Kaapstad en we rijden via het wijngebied en de Hex River Mountains. Om 13.00 uur staat de lunch op de planning. Voor de lunch en diner wordt een vast 4 gangen menu geserveerd. Uiteraard wordt er met dieetwensen zoveel mogelijk rekening gehouden en kunnen we vooraf aangeven als we bijvoorbeeld liever vegetarisch eten. Het bereiden van de maaltijden moet een uitdaging zijn aan boord van de trein, maar dat is niet te merken aan de gerechten want die zijn zeer smakelijk en verfijnd. De bemanning maakt de ervaring compleet: we kunnen ze alles vragen en ze weten na één dag alle voorkeuren van de gasten.

Na de dagelijkse High Tea komen we aan in Matjiesfontijn, een historisch dorp waar de tijd nog altijd lijkt stil te staan. Bij aankomst staat een vrolijke meneer ons al op te wachten voor een speciale Rovos tour. Met een “Old London Bus” (dubbeldekker) worden rondgeleid door Matjiesfontijn dat blijkt te bestaan uit 1 straat is waardoor de excursie na 5 minuten alweer afgelopen is. Matjiesfontein werd in 1970 totaal gerestaureerd en is uitgeroepen tot nationaal monument. Het dorp (of beter gezegd de straat) is ooit gesticht als water vulstation voor de stoomlocomotieven. Nu is het een populaire stop voor treinpassagiers en mensen die op doorreis zijn. De gids van de tour blijkt tevens de zanger en barman van de Engelse pub te zijn dus na de excursie drinken we nog een drankje in de Laird’s Arms Pub en bezoeken we het (mini) Marie Rawdon Museum.

Een uur later stappen we weer aan boord van de trein en maken we ons klaar voor het diner. Tijdens het diner dragen de heren een colbert en een stropdas en de dames trekken een mooie jurk aan, net zoals wij dit gewend zijn bij de meeste cruise rederijen. Dit maakt deze treinreis toch even iets specialer. Na het diner drinken we nog iets in de bar en gaan we op tijd slapen. Tenminste, we doen een poging aangezien slapen in de trein best een uitdaging blijkt te zijn. De trein maakt aardig wat geluid en onderweg wisselt de trein soms van locomotief. Na een wat onrustige nacht doen we bij het eerste ochtendlicht de shutters naar beneden en genieten we weer van het uitzicht. Wat heerlijk om door de grote Karoo-woestijn te rijden en uren naar buiten te kijken. Zo zou ik elke ochtend wel wakker willen worden.

Rovos Rail luxe treinreis door Zuid-Afrika

Het ontbijt wordt van 07.00 tot 10.00 uur geserveerd. Er staat een klein fruitbuffetje en er is keuze uit verschillende gerechten. Na het ontbijt genieten we van het mooie weer en het uitzicht vanaf het open “achterdek” van de trein. ’s Middags komen we aan in het diamantstadje Kimberley. Vanaf het station worden we per touringcar naar het diamantmijnmuseum gebracht. De Diamantrush in Kimberley bereikte aan het eind van de 19e eeuw zijn piek. In het museum is het gehele proces te zien hoe de diamanten gedolven worden en we bekijken “The Big Hole”. Tegenwoordig staat er water in deze grote (door mensen handen gegraven) mijn waar inmiddels zo’n 15 miljoen karaat aan diamanten opgegraven is. Bij het museum staan historische trams, gebouwen en locomotieven uit de tijd van de diamant rush. Na 2 uur zijn we weer terug in de trein en vertrekken we richting Pretoria. Zo’n 15 minuten na vertrek uit Kimberly rijdt de trein langs Kamfer Dam. Deze dam is een kunstmatig eilandje en een zeer geliefde broedplaats voor ca 30.000 flamingo’s. Na het diner worden we in onze suite verrast met een flesje champagne en rozenblaadjes op het bed.

Na een veel betere nachtrust (aangezien de trein de tweede nacht altijd een paar uur stilstaat) genieten we van ons laatste ontbijt aan boord. De treinmanager verwacht dat we ongeveer om 12.00 uur aankomen in Pretoria maar helaas blijkt er een andere trein in de weg te staan. Hierdoor lopen we vertraging op van twee uur en genieten we nog even iets langer van onze trein reis, wat uiteraard niet erg is. Officieel zou er geen lunch meer zijn in de trein, maar door de vertraging doet het personeel er alles aan om goed voor ons te zorgen.

Eenmaal aangekomen op het privé station van Rovos Rail in Pretoria staat er nog een rondleiding op de planning over het terrein. Op dit station staan nog de oude stoomlocomotieven en er is een grote hal waar wordt gewerkt aan de rijtuigen. Elke locomotief heeft z’n eigen geschiedenis en de oudste stamt uit 1894. Rovos Rail heeft het station ook volledig opgeknapt. Het is inspirerend om te zien dat iemand van z’n hobby en droom zo’n mooi bedrijf heeft kunnen maken.

Rovos Rail luxe treinreis door Zuid-Afrika

Een Rovos Rail treinreis is een beetje alsof je teruggaat in de tijd, zonder mobiele telefoon en in de avonden netjes gekleed. Met recht is deze reis “Pride of Africa” te noemen, want Rohan Vos mag trots zijn op zijn bemanning en zijn geweldige treinen. Het is een reis die ik iedereen kan aanbevelen en die ik zeker niet had willen missen.

Bij VCK Cruises bent u aan het juiste adres voor bijzonder Cruise & Ontdek reizen naar Zuid-Afrika; prachtige arrangementen gecombineerd met de mooiste cruises. Bel ons op 020-6800878 voor persoonlijk advies of mail ons.

Foto's © 2018 VCK Cruises

Over de auteur

Amber Misdorp

Amber Misdorp is Product Manager bij VCK Cruises.
Noem een schip en een datum in de verre toekomst en Amber kan vertellen waar de cruise begint, hoe lang hij duurt en welke excursies er te maken zijn. Kan bijzonder enthousiast raken van cruises met buitennissige vaarschema's.

KIES ZELF UW CRUISEVAKANTIE

Waar wilt u heen?

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van onze mooiste aanbiedingen en schrijf u nu in op onze nieuwsbrief:

Ik ben op de hoogte van de voorwaarden van verwerking van mijn persoonsgegevens en geef VCK Cruises toestemming om mijn gegevens te verwerken (meer info).
Ik ontvang graag ook andere aanbiedingen per post

Bestel onze nieuwe aanbiedingenfolder

Onze nieuwe aanbiedingenfolder staat weer vol met unieke, schitterende cruise aanbiedingen, samengesteld door de cruise experts van VCK Cruises. Vraag de folder nu gratis aan!