020 - 6 800 878

VCK keurmerken

• Banner blog

Tips en foto's: een dag in Alesund, Noorwegen voor cruisepassagiers

Het is al weer even geleden, maar ik bewaar nog steeds hele goede herinneren aan de dag in de zomer van 2010 dat we met het cruiseschip Westerdam van Holland America Line de Noorse stad Alesund bezochten. Wat in eerste instantie een grauwe dag leek veranderde in een zonovergoten rit van Alesund naar Trollstigen over een van Europa's meest beroemde bergwegen.

Per huurauto van Alesund naar Trollstigen tijdens Noorse Fjorden cruiseVroeg in de ochtend komt ons cruiseschip aan in Alesund, Noorwegen

In alle vroegte sta ik aan dek om te kijken hoe ons cruiseschip de stad Alesund geruisloos nadert. Ondanks de wat sombere weersomstandigheden op dit vroege uur ziet Alesund er al direct aantrekkelijk uit; bontgekleurde huizen steken af tegen groene bergen en de blauwe zee die de stad aan drie kanten omringt. Visserboten, supplyschepen; het is hier al een drukte van belang.

Per huurauto van Alesund naar Trollstigen tijdens Noorse Fjorden cruiseEerste aanblik op Alesund vanaf het zonnedek

Het is zondag en we zijn gewaarschuwd dat de meeste winkels in Alesund gesloten zijn. We hebben daarom een auto gereserveerd bij Avis, een van de weinige autoverhuurbedrijven die een vestiging heeft in Alesund die op zondag open is. Eenmaal aangekomen bij het verhuurkantoor blijkt het nut van reserveren: we hebben de laatste auto. Als de zon zijn gezicht laat zien rijden we de stad uit.

Per huurauto van Alesund naar Trollstigen tijdens Noorse Fjorden cruiseUitzicht op Alesund vanaf de berg Aksla

Eerste stop is hét uitzichtpunt van de wijde omgeving. Vanaf de berg Askla hebben we een schitterende uitzicht over de uniek gelegen stad en de werkelijk adembenemend mooie omgeving. Een blauwe lucht, een zomers briesje; het weer kán niet beter. Minder gunstig waren de omstandigheden in januari 1904 toen een grote brand de meeste (houten) huizen in de stad verwoestte. De wederopbouw maakte van Alesund een voor die tijd zeer moderne stad waar veel gebouwen in de toen populaire Jugendstil-stijl werden opgetrokken. Die Jugendstil gebouwen in het centrum geven Alesund ook vandaag zijn unieke karakter.

Per huurauto van Alesund naar Trollstigen tijdens Noorse Fjorden cruiseDe Jugendstil binnenstad van Alesund, Noorwegen

Het is zo'n 120 kilometer rijden naar Trollstigen en zoals iedereen weet die ooit in Noorwegen heeft gereden: haastige spoed is hier geen optie. Ten eerste omdat de vele bochten écht doorrijden onmogelijk maken. Maar vooral omdat we bij iedere bocht weer versteld staan van de overdonderend mooie natuur. We volgen de oevers van de Storfjord tot aan het plaatsje Valldalen. Hier vertrekt een ferry naar Geiranger, maar wij volgen weg 63 naar de bergen voor ons.

Per huurauto van Alesund naar Trollstigen tijdens Noorse Fjorden cruiseDe prachtige natuur rond de Storfjord

Na twee uur rijden vanuit Alesund komen we aan bij Trollstigen, de beroemde weg door de bergen met elf haarspeldbochten. De weg werd in 1936 geopend en later verbreed en geasfaslteerd, waardoor het nu een populaire toeristenattractie is. We zijn hier dan ook niet alleen, maar zoals meestal in Noorwegen is er meer dan genoeg ruimte voor iedereen. Vanaf het uitzichtspunt Trollstigheim hebben we een grandioos uitzicht op bergtoppen, dalen en watervallen. Het is onvergetelijk.

Per huurauto van Alesund naar Trollstigen tijdens Noorse Fjorden cruise

Per huurauto van Alesund naar Trollstigen tijdens Noorse Fjorden cruiseDe schitterende natuur bij Trollstigen, Noorwegen

Ons cruiseschip blijft tot elf uur vanavond in Alesund, dus we hebben niet al te veel haast om terug te keren. Op ons gemak genieten we van het uitzicht, wandelen we wat door het berglandschap en kopen we wat souvenirs in het winkeltje. Dan is het echt tijd om weer in de auto te stappen en via dezelfde route terug te rijden naar Alesund; een alternatief is er niet in dit bergachtige land.

Per huurauto van Alesund naar Trollstigen tijdens Noorse Fjorden cruiseTerugreis van Trollstigen naar Alesund

Terug in Alesund leveren we de auto in en wandelen we nog wat door het uitgestorven centrum van de stad. De Westerdam ligt vrolijk verlicht aan de rand van de oude binnenstad. 's Avonds bij het wegvaren proosten we in de Crow's Nest bar op een fantastische dag. Want dit deel van Noorwegen is écht heel erg mooi en een bezoek tijdens een cruise naar de Noorse Fjorden meer dan waard.

Per huurauto van Alesund naar Trollstigen tijdens Noorse Fjorden cruiseEen wandeling door Alesund

Per huurauto van Alesund naar Trollstigen tijdens Noorse Fjorden cruiseDe Westerdam van Holland America Line in Alesund

Bij VCK Cruises bent u aan het juiste adres voor alle cruises naar de Noorse Fjorden en Noorwegen, altijd tegen de scherpste prijs en de beste service. Bel ons op 020-6800878 voor persoonlijk advies of mail ons.

Foto's © VCK Cruises

Belangrijk: informatie in dit artikel was correct ten tijde van publicatie maar kan sindsdien gewijzigd zijn.

Over de auteur

Amber Misdorp

Amber Misdorp is Product Manager bij VCK Cruises.
Noem een schip en een datum in de verre toekomst en Amber kan vertellen waar de cruise begint, hoe lang hij duurt en welke excursies er te maken zijn. Kan bijzonder enthousiast raken van cruises met buitennissige vaarschema's.

KIES ZELF UW CRUISEVAKANTIE

Waar wilt u heen?

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van onze mooiste aanbiedingen en schrijf u nu in op onze nieuwsbrief:

Ik ben op de hoogte van de voorwaarden van verwerking van mijn persoonsgegevens en geef VCK Cruises toestemming om mijn gegevens te verwerken (meer info).
Ik ontvang graag ook andere aanbiedingen per post

Bestel onze nieuwe aanbiedingenfolder

Onze nieuwe aanbiedingenfolder staat weer vol met unieke, schitterende cruise aanbiedingen, samengesteld door de cruise experts van VCK Cruises. Vraag de folder nu gratis aan!