020 - 6 800 878

VCK keurmerken

• Banner blog

Canada met Rocky Mountaineer: natuur en luxe in het kwadraat

De VCK cruise experts vlogen naar Canada om een groepsreis te begeleiden met de Rocky Mountaineer trein dwars door West-Canada. De combinatie van luxe Rocky Mountaineer en een cruise naar Alaska is al jaren een van VCK's meest populaire Cruise & Ontdek reizen. Dit zijn onze ervaringen.

Dag 1 : Schiphol – Calgary – Banff

reisverslag rocky mountaineer canada treinreis van jasper naar vancouver

Op een mooie zondag in juni ontmoet ik onze enthousiaste klanten op Schiphol die ik mag begeleiden tijdens een onvergetelijke reis door Canada. Na een vlucht van 9 uur en een tijdsverschil van 8 uur komen we in de middag aan in Calgary. Als iedereen door de elektronische douane-check is gegaan en de bagage heeft opgehaald lopen we naar buiten: 16 graden en een zonnetje! We maken kennis met onze gids/chauffeur Mike en stappen aan boord van een ruime, luxe touringcar. Mike zet direct koers naar de Rockies; twee uur later komen we aan in Banff waar we inchecken in de Royal Canadian Lodge. Dit hotel doet zijn “Royal” naam eer aan: het heeft ruime, statige kamers met open haard.

De Royal Canadian Lodge ligt aan de hoofdstraat, Banff Avenue, welke ik verder afloop richting de winkels, restaurants en café’s. Ik loop ook langs het hotel waar ik 13 jaar geleden heb gewerkt, een “trip down memory lane”. Banff blijkt nog steeds even prachtig met de indrukwekkende bergen er omheen: Cascade Mountain, Mount Norquay en Sulphur Mountain. In vergelijking met 13 jaar geleden is Banff wat drukker geworden met nieuwe hotels en meer souvenir winkels maar toch heeft nog steeds het gevoel van een klein, gezellig stadje.

Dag 2 : Banff – Lake Louise – Morraine Lake

reisverslag rocky mountaineer canada treinreis van jasper naar vancouver

Na de fijne overnachting en een smakelijk ontbijt is iedereen er klaar voor en staat Mike klaar bij de bus om ons naar de Banff Gondola te brengen – de kabelbaan naar de top van Sulphur Mountain. Even later staan we in de ochtendzon te genieten van al het moois om ons heen. Maar goed dat we hier even rustig de tijd hebben, zodat iedereen dit ongelofelijke uitzicht in zich op kan nemen. Het is bijna niet op foto’s vast te leggen; het panorama is 360 graden rondom schitterend.

We rijden verder de Rockies in naar Lake Louise met het fameuze Chateau Lake Louise. Leuk om vanuit de parkeerplaats dwars door dit sjieke hotel te lopen en dan buiten uit te komen aan de oevers van het prachtige meer. Het is een populaire plek maar wel zeer de moeite waard. Onze volgende stop is bij Morraine Lake. Dit meer is, zover mogelijk, nog blauwer dan Lake Louise. We maken een kleine wandeling naar een mooi uitzichtpunt waar weer mooie plaatjes worden geschoten. Hierna neemt onze gids Mike ons mee langs de panoramische route terug naar Banff. Onderweg zien we onze eerste elk (familie van de edelhert). De middag is ter vrije besteding; om te rusten, te wandelen, te winkelen of gewoon om op verkenning te gaan. Ik maak een wandeling langs de Bow River en koop wat souvenirs voor het thuisfront. In de zomer gaat de de zon laat onder en de winkels blijven laat open in Banff, dus ook ’s avonds is het op straat nog een gezellige bedoening.

Dag 3 : Banff – Jasper: Icefield Parkway

reisverslag rocky mountaineer canada treinreis van jasper naar vancouver

De dag staat volledig in het teken van de Icefield Parkway, die leidt van Banff naar Jasper. Vantevoren hebben we inkopen gedaan voor een gezellige picknick onderweg. We rijden langs schitterende meren als Peto Lake en Bow Lake. Tijdens de ontspannen lunch aan de rivier moeten we erg lachen om een zeer actieve eekhoorn die ons een bezoekje komt brengen en elke keer via een ander gat in de grond naar boven komt (of zijn het toch meerdere eekhoorns?). Onderweg vertelt Mike ons leuke verhalen en feiten over de omgeving en rijdt hij ons rustig naar de Athasbasca glacier, onderdeel van het grotere Colombia Icefield. Helaas regent het maar enthousiast stapt de groep over van onze bus naar de Ice Explorer, een speciaal voertuig voor de rit naar en op de gletsjer. Bijna ongelofelijk om bovenop een gletsjer te staan – met 250 meter ijs onder ons.

Nog wat euforisch na ons gletsjeravontuur bezoeken we de Skywalk, een glazen loopbrug over een diep dal en ruige rivier. De zon schijnt als we stoppen bij de Athabasca watervallen. Het hoogtepunt van deze middag is het zien van moeder beer met twee kleintjes; wat een geluk hebben we. De twee kleintjes zijn erg speels en klimmen samen een boom in.

We overnachten in de Fairmont Jasper Park Lodge. Dit resort ligt aan een meer en is ruim opgezet met veel huisjes en een golfbaan. Er zijn kano’s, waterfietsen en fietsen te huur. Het hoofdgebouw is een schitterende lodge die bestaat uit receptie, lounge, bar, en restaurants en winkels. Uitzicht is er over het buitenzwembad, het meer met de bergen op de achtergrond. ’s Avonds hebben we een gezamenlijk diner in het Italiaanse restaurant waar we nagenieten van deze speciale dag.

reisverslag rocky mountaineer canada treinreis van jasper naar vancouver

Dag 4 : Jasper

Na de vele moeilijke keuzes bij het prachtige, uitgebreide ontbijtbuffet staat ‘onze’ Mike weer klaar voor een halve dag natuurschoon. We maken onder andere een wandeling langs de Athasbasca falls – een schitterende route door het bos. We bezoeken ook Pyramid Lake aan de voet van Pyramid Mountain. Hier lopen we over een brug naar een eilandje gelegen in het meer. Iedere keer denk ik weer: mooier wordt het niet, maar dan toch weer wel! En om me heen zie ik dan ook alleen maar blije gezichten. Iedereen lijkt intens te genieten van de prachtige omgeving, het mooie weer en van de gezelligheid samen.

Na de tour kan iedereen kiezen: terug naar hotel of in Jasper afgezet worden. De meesten besluiten een kijkje te nemen in Jasper. Met de hotelpendeldienst die ieder uur van Jasper naar de lodge rijdt, kan iedereen zelf bepalen hoe lang hij in Jasper wil blijven. Na de lunch en wat winkeltjes bezocht te hebben, loop ik samen met vier gasten van Jasper de 4 kilometer naar het Fairmont Jasper Park Lodge. Dit is een erg mooie route, door het bos (we passeren een groep elk), langs de Athabasca rivier en uiteindelijk komen we uit op het inmense terrein van het Fairmont. Langs het meer lopen we terug naar de lodge en we hebben geluk, want niet veel later begint het even goed te regenen. ’s Avonds is het gezellig druk in de lounge. Twee gasten hebben een tafeltje bemachtigd in het kleine sushi restaurant. Anderen dineren in het steakhouse, bij de Italiaan of in de lounge. ’s Avonds schijnt er een prachtig avondzonnetje en wandel ik langs de waterkant om het natuurschoon nog eens goed in me op te nemen.

Dag 5 : Jasper – Kamloops: Rocky Mountaineer

Een vroege start vandaag maar met een goede reden. We willen niet laat zijn voor de Rocky Mountaineer! Om half 8 zit iedereen in de bus (voor het laatst bij onze fijne gids Mike) en is het tijd om de instapkaarten en speciale speldjes van de Rocky Mountaineer trein uit te delen. Een kwartier later lopen we over de rode loper naar onze luxe trein; de vriendelijke Rocky Mountaineer staff heet ons welkom. En na stiekem een klein ontbijt in het hotel genuttigd te hebben (ik was niet de enige!) is het al snel tijd voor ontbijt nummer 2. De eerste uren door de Rockies, waarbij we o.a. langs Mount Robson rijden en beren spotten, zitten we voornamelijk met open mond naar buiten te kijken en tegelijkertijd te genieten van al het lekkers wat ons voorgeschoteld wordt. Want na het ontbijt is het alweer tijd voor de lunch. De Rocky Mountaineer verwent ons enorm!

reisverslag rocky mountaineer canada treinreis van jasper naar vancouver

Er zijn twee klasses in de Rocky Mountaineer trein: Gold Leaf en Silver Leaf. Een Gold Leaf compartiment bestaat uit twee verdiepingen – de bovenste verdieping met de luxe stoelen met beensteun en grote glazen panoramische koepels en benedenverdieping met het restaurant voor die verrukkelijke maaltijden. De Silver Leaf bestaat uit één ruimte met enorme ramen. Hier worden de maaltijden uitgeserveerd op het tafeltje uit de stoel voor je. De stoelen hebben een voetensteun in plaats van een volledige beensteun. Aan het einde van de middag komen we aan in Kamloops waar we met de bus naar het net geopende Delta by Marriott Hotel gebracht worden. Binnen gekomen in de hotelkamer staat daar onze koffer er al. De bagage is ons namelijk al vooruit gereisd per vrachtwagen. Tja, we blijven ons verbazen.

Dag 6 : Kamloops – Vancouver: Rocky Mountaineer

Na heerlijk geslapen te hebben in de gloednieuwe hotelkamer staat onze bus voor de deur klaar voor het vervolg van onze treinreis met de Rocky Mountaineer. We worden nu gebracht naar een ander station net buiten Kamloops – het eigen station van Rocky Mountaineer waar ook het onderhoud aan de treinen wordt uitgevoerd. De bus stopt pal voor ons compartiment. We gaan er bijna aan wennen, al het gemak. Onze stewards heten ons weer welkom en op onze stoelen vinden we de souveniers die we een dag eerder hebben besteld. Voordat we het weten zitten we weer aan een verrukkelijk ontbijt. Het landschap is inmiddels veranderd van bergreuzen naar een berglandschap van iets bescheidener formaat met rivieren, meren en bruggen. We rijden het eerste uur langs Kamloops Lake. We spotten vandaag ook veel “Bald Eagles” ofwel Amerikaanse zeearenden. Dan is het alweer tijd om met pijn in ons hart afscheid te nemen van deze geoliede machine met z’n uiterst vriendelijke en gastvrije bemanning.

reisverslag rocky mountaineer canada treinreis van jasper naar vancouver

Bij aankomst in Vancouver worden per bus naar het Pan Pacific hotel gebracht, pal aan de pier waar de volgende dag de cruiseschepen zullen aanleggen. Dit hotel is direct boven de cruise terminal gelegen en biedt een schitterend uitzicht op de pier, de rivier en de bergen (van Whistler) op de achtergrond. Iedereen gaat ’s avonds nog even aan de wandel door de stad, want we zitten midden in het centrum.

Dag 7 : Vancouver – inscheping cruise

De volgende ochtend neem ik de groep, als verrassing, mee naar de Vancouver Lookout. Met een glazen lift suizen we naar grote hoogte en bekijken we de gehele stad van bovenaf, een mooi plaatje. Hierna lopen we gezamenlijk terug naar het hotel en breng ik een deel van onze groep naar de cruise terminal voor inscheping voor de Nieuw Amsterdam van Holland America Line voor hun cruise naar Alaska. Snel worden onze klanten ingecheckt en kunnen ze daarna via de immigratie aan boord. De koffers zijn al eerder door het hotel van de hotelkamers naar de cruise terminal gebracht. Even later valt de beurt aan de rest van de groep die aan boord stapt van de Regatta van Oceania Cruises voor een 10-daagse Alaska cruise. Na een kopje thee is het voor mij tijd om huiswaarts te keren.

reisverslag rocky mountaineer canada treinreis van jasper naar vancouver

Twee weken later hoor ik met heel veel plezier dat onze klanten heerlijk zonnig en warm weer hebben gehad in Alaska en van een prachtige cruise hebben genoten. Het was een ideale Canada en Alaska reis ter land, ter zee en in de lucht.

KIES ZELF UW CRUISEVAKANTIE

Waar wilt u heen?

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van onze mooiste aanbiedingen en schrijf u nu in op onze nieuwsbrief:

Ik ben op de hoogte van de voorwaarden van verwerking van mijn persoonsgegevens en geef VCK Cruises toestemming om mijn gegevens te verwerken (meer info).
Ik ontvang graag ook andere aanbiedingen per post

Bestel onze nieuwe aanbiedingenfolder

Onze nieuwe aanbiedingenfolder staat weer vol met unieke, schitterende cruise aanbiedingen, samengesteld door de cruise experts van VCK Cruises. Vraag de folder nu gratis aan!